VAPH hulpmiddelen en aanpassingen

Door jouw handicap hebt je het soms moeilijker om een taak zelfstandig uit te voeren. Daarom heeft het VAPH een refertelijst opgesteld met hulpmiddelen die je kunnen helpen om je dagelijkse activiteiten zo zorgeloos mogelijk zelfstandig uit te voeren. In deze refertelijst kan je ook allerlei aanpassingen terugvinden die je kunnen helpen in uw dagelijks leven of op het werk of op school.

VAPH hulpmiddelen: welke hulp bestaat?

Als persoon met een handicap of ouder van een kind met een handicap, is het moeilijk om bepaalde activiteiten zelfstandig uit te voeren. Dit kan zowel thuis, op het werk of op school het geval zijn. Er bestaan hulpmiddelen en aanpassingen die je kunnen helpen om deze activiteiten toch zelfstandig uit te voeren. Je vraagt jezelf misschien af waar je deze hulpmiddelen kan vinden? Welke types aanpassingen zou je kunnen laten uitvoeren? Bij welke instanties moet je deze aanvragen? Het vinden van de juiste hulpmiddelen kan soms een zware zoektocht zijn. We helpen je graag door de meestgestelde vragen hieronder samen te bundelen. Heb je andere vragen? Neem dan een kijkje naar de website van het Vlaamse Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Aarzel ook zeker niet om contact op te nemen met onze klantendienst. Wij helpen je graag verder.

Hoe kies ik gepaste VAPH hulpmiddelen of aanpassingen voor mijn handicap of die van mijn kind?

Het kan soms overweldigend zijn om het meest geschikte hulpmiddel of de juiste aanpassing te kiezen. De website van het VAPH biedt tips en richtlijnen om het juiste hulpmiddel te kiezen. Deze kan je terugvinden in hun dossier 'Hulpmiddelen en aanpassingen'. Ze lijsten alle informatie over de hulpmiddelen die je op de markt kunt terugvinden. Je vindt er productinformatie, foto's, richtprijzen en ook gegevens over de handelaars bij wie je de producten kan kopen.
Je ziet het bos door de bomen niet meer? Je weet niet goed welk hulpmiddel het beste aan je noden voldoet? Je kan steeds beroep doen op een multidisciplinair team. Zij helpen je graag verder door je advies te geven over de verschillende hulpmiddelen die ter beschikking staan.

Welke VAPH hulpmiddelen en aanpassingen bestaan er?

In de VAPH refertelijst kan je alle informatie over hulpmiddelen terugvinden. Er zijn hulpmiddelen en aanpassingen voor personen met een motorische, visuele, auditieve, communicatieve of een cognitieve handicap. De VAPH refertelijst is ingedeeld in vijf categorieën. Deze categorieën komen overeen met een activiteitendomein. Deze domeinen zijn activiteiten dagelijks leven (ADL), communicatie, mobiliteit, wonen en andere. Deze onderverdeling helpt je om een hulpmiddel sneller terug te vinden, op basis van de activiteit die je ermee wilt uitvoeren. Wij sommen even een paar voorbeelden op:

  • activiteiten dagelijks leven: een toiletstoel, een leesloep of een daisyspeler.
  • mobiliteit: aanpassingen om de auto gebruiksvriendelijker te maken, aanvullende rijlessen om een rijbewijs te behalen of te behouden, een witte stok, een blindengeleidehond;
  • wonen: aanpassingen aan het sanitair, een traplift, een automatische deuropener;
  • communicatie: een aangepaste computer, een brailleleesregel, een dynamisch communicatietoestel;
  • andere: incontinentiemateriaal, pedagogische hulp voor hogere studies.

In deze VAPH refertelijst vind je ook aanpassingen terug. Met aanpassingen wordt bedoeld kleine werkjes of veranderingen aan bijvoorbeeld uw woning, uw douche, uw auto, uw computer of uw fiets. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat je zelfstandig kunt douchen, rijden, e-mails lezen, fietsen,... Voor deze aanpassingen kan je beroep doen op dienstverleners van Ring Twice. Zij helpen je graag met klusjes om je woning, tuin of uw badkamer aan jouw noden aan te passen.
De VAPH refertelijst geeft ook aan wat het maximumbedrag van de tegemoetkoming is voor elk hulpmiddel of aanpassing.

Kom ik in aanmerking voor een tegemoetkoming van VAPH hulpmiddelen?

Het VAPH geeft tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen. Ook voor verplaatsingstechnieken, incontinentiemateriaal en pedagogische hulp bij hogere studies kan je bij het VAPH terecht. Om te weten of je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming, moet je aan enkele voorwaarden voldoen. Ten eerste moet je erkend worden door het VAPH als persoon met een handicap. Een tweede voorwaarde is dat je op het moment van je eerste aanvraag aan het VAPH, jonger bent dan 65 jaar. Je moet ook in Vlaanderen of in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen. Indien je niet aan deze voorwaarden voldoet, kan je steeds nagaan bij het VAPH of een uitzondering mogelijk is voor jouw specifieke situatie.

Hoe vraag ik een tegemoetkoming van de VAPH hulpmiddelen en aanpassingen aan?

Indien je aan de voorwaarden voldoet om een tegemoetkoming te ontvangen, mag je hulpmiddelen aanvragen. Het is sterk aangeraden om eerst jouw aanvraag voor een tegemoetkoming in te dienen vooraleer je een hulpmiddel of aanpassing aankoopt. De aanvraagprocedure voor een tegemoetkoming van hulpmiddelen en aanpassingen verschilt naargelang je meederjarig of minderjarig bent.

Hoe vraag ik een tegemoetkoming voor de VAPH hulpmiddelen aan als minderjarige?

Minderjarigen die nog niet erkend zijn als persoon met een handicap door het VAPH, moeten hun eerste aanvraag voor hulpmiddelen bij de intersectorale toegangspoort (ITP) indienen. De ITP is een dienst van de jeugdhulp binnen Opgroeien, een agentschap van de Vlaamse overheid. Je neemt contact op met een multidisciplinair team (MDT) dat minderjarigen begeleidt bij hun aanvraag bij de ITP. Samen met de minderjarige en zijn of haar familie, maakt het team het aanvraagdocument op. Zij bezorgen deze ook bij de ITP.
Minderjarigen die wel al erkend zijn als persoon met een handicap of die voor een tweede of volgende keer een tegemoetkoming aanvragen, moeten geen aanvraag meer indienen via de ITP. Zij moeten dezelfde aanvraagprocedure volgen als meerderjarigen bij het VAPH.

Hoe vraag ik een tegemoetkoming voor de VAPH hulpmiddelen aan als meerderjarige?

Afhankelijk van je situatie, zijn er twee verschillende procedures.
Je vraagt een tegemoetkoming aan voor de aankoop van hulpmiddelen of voor het uitvoeren van aanpassingen? Je vult het formulier 'Aanvraag hulpmiddelen en aanpassingen' in. Deze kan je op de website van het VAPH terugvinden.
Eenmaal de aanvraag ingediend, contacteer je zo snel mogelijk een multidisciplinair team. Het team zal dan samen met jou nagaan hoe groot je nood voor hulpmiddelen of aanpassingen is. In overleg met jou, wordt een verslag opgesteld waarin je jouw nood voor hulpmiddelen motiveert. Het multidisciplinair team bezorgt dit verslag aan het VAPH. Je zal een beslissingsbrief van het VAPH ontvangen.
In bepaalde situaties hoef je geen beroep te doen op een multidisciplinair team om een tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen aan te vragen. Je kan dan een vereenvoudigde procedure aangaan. Dit kan enkel als je je in één van de volgende situaties bevindt:

  • Je ontving in het verleden al een tegemoetkoming voor een hulpmiddel of een aanpassing en je vraagt nu een 'eenvoudig' hulpmiddel of een 'eenvoudige' aanpassing aan. De eenvoudige hulpmiddelen of aanpassingen zijn in de VAPH refertelijst aangeduid met een sterretje (*).
  • Je hebt in het verleden een tegemoetkoming van het VAPH ontvangen voor een hulpmiddel of aanpassing? Is deze aan vervanging toe en is het refertetermijn verstreken?
  • Je ontving al een goedkeuring voor een hulpmiddel of een aanpassing. Helaas is de geldigheidsduur van die beslissing verlopen vooraleer je dat hulpmiddel aankocht? Je wilt graag hetzelfde hulpmiddel aankopen of diezelfde aanpassing laten uitvoeren.
  • Je ontving al een goedkeuring voor een softwarepakket. Heeft die software een upgrade nodig zodat het oorspronkelijk softwarepakket goed blijft werken?
  • Je hebt nood aan een tegemoetkoming voor onderhoud of herstellingen van een hulpmiddel of aanpassing.
  • Jouw hulpmiddel of aanpassing moet overgeplaatst worden, bijvoorbeeld naar een nieuwe auto of woning.


Een vereenvoudigde aanvraagprocedure betekent niet dat je automatisch een tegemoetkoming ontvangt voor het hulpmiddel of aanpassing die je aanvraagt. Jouw motivering is nog steeds even belangrijk als elke andere aanvraag. Je moet dus steeds vermelden waarom deze tegemoetkoming nodig is.

Hoe verloopt de terugbetaling van een aankoop?

Je hebt een aanvraag ingediend voor een tegemoetkoming? Je hebt net een positief antwoord gekregen van het VAPH? Hoe moet het nu verder? Heel eenvoudig. Je koopt het gewenste hulpmiddel of laat de aanpassing uitvoeren. Je vraagt een factuur aan de verkoper of de persoon die de aanpassing heeft uitgevoerd. De factuur moet je binnenbrengen bij het VAPH. Je hebt 12 maand de tijd om de factuur bij het VAPH te bezorgen. Het VAPH betaalt het hulpmiddel of de aanpassing (gedeeltelijk) terug.
Het bedrag dat je ontvangt, zal nooit hoger zijn dan het refertebedrag en nooit hoger dan het factuurbedrag voor het hulpmiddel of aanpassing.

Wat zijn de hulpmiddelen of aanpassingen waarvoor het VAPH geen tegemoetkoming geeft?

De VAPH refertelijst van hulpmiddelen en aanpassingen waarvoor het VAPH wel tussenkomt is al heel uitgebreid. Helaas zijn er ook hulpmiddelen en aanpassingen waarvoor het VAPH geen tegemoetkoming bezorgt. De volledige lijst kan je raadplegen op de website van het VAPH. Heb je twijfels of een hulpmiddel of aanpassing in aanmerking komt? Neem dan contact op met een provinciaal kantoor van het VAPH. Zij helpen je graag verder. Je kan terecht met al je vragen omtrent je tegemoetkoming of beslissingen van het VAPH in het hoofdkantoor VAPH Brussel en in de provinciale kantoren; VAPH Antwerpen, VAPH Brugge, VAPH Gent, VAPH Hasselt en het VAPH Leuven.

Vind assistentie in jouw buurt

Op zoek naar hulp voor personen met een handicap?
Via Ring Twice kan je beroep doen op dienstverleners die klaar staan om je te helpen!

Schrijf je in

Categorieën vergelijkbaar met VAPH hulpmiddelen

contact
Vind je het antwoord niet op jouw vraag?
We zijn er om jou te helpen!